Akú hodnotu má slovenský futbal ?

Akú hodnotu má slovenský futbal ?

Tento týždeň nás čaká posledné kolo najvyššej futbalovej súťaže. Zároveň sa chýli ku koncu aj zmluva na predaj TV práv. Tá stála podľa oficiálnych vyjadrení súkromnú Digi TV 1,1 mil.€. Zodpovedá táto suma skutočnej hodnote ponúkaného produktu ? Prečo sa potom hovorí o polovičnej sume na nadchádzajúcu sezónu ?

Dá sa na slovenskom futbale zarobiť ?

Skúsme počítať. Ak má súkromná televízia vyplatiť klubom (resp. UFA sports) 1,1 milióna EUR, musí za jedno odvysielané kolo vyprodukovať odhadom 66 tisíc EUR. (1,1 mil / 33 ligových kôl je cca 33 tisíc x 2). TV má samozrejme svoje režijné náklady, preto som výslednú sumu vynásobil dvomi. Samozrejme, televízia je súkromný subjekt a prirodzene chce vyprodukovať aj nejaký zisk.

Otázka je, či TV tieto peniaze dokáže reálne zarobiť. Osobne  si myslím že ani 100 tisíc na kolo naozaj nie je veľa. Berme do úvahy, že reklamný spot v TV sa pohybuje rádovo v tisícoch EUR. Prezentácia partnerov súťaže a generálneho partnera takisto nie je charita a rumunská televízia to nerobí z lásky k slovenskému futbalu.  DIGI SPORT je navyše v platebnom balíku, takže to je ďalší výrazný príjem. Niekde som zachytil číslo 280 tisíc klientov – a to len na satelitnej platforme. Ďalšie tisíce sú v káblových rozvodoch. To máme odhadom najmenej 3 milióny EUR mesačne. Ťahákom pre väčšinu klientov je samozrejme športový kanál DIGI SPORT, takže tento kanál si ukrojí poriadny balík.

Ja viem, je to veľmi jednoduchá matematika, navyše nevidíme pod pokrievku TV biznisu, ale z týchto čísel musí vidieť aj lajk, že televízia by mala túto sumu bez problémov vyprodukovať.

Prečo teda návrh na zníženie ?

Pretože si to (ne)môžu dovoliť. Sú to tvrdé slová, ale bohužiaľ sama televízia DIGI SPORT znížila mediálnu cenu slovenského futbalu. Samozrejme nie vedome a už vôbec nie účelne. Tak čím ? Práve nedostatočným pokrytím. Zíde z očí, zíde z mysle. Pre väčšinu ľudí sa ligový futbal proste vytratil z obrazovky. A vytratil sa tak nenápadne, že nemáme potrebu ho hľadať, nemáme potrebu meniť TV operátora. Každý týždeň máme na výber z pestrej palety španielskeho, nemeckého, holandského, ale aj českého futbalu. Tak prečo si komplikovať život ? Na druhej strane, ak by bol náš ligový futbal dostupný aspoň tak ako vyššie menované, väčšina futblových fanúšikov, by si zápasy našej ligy pozrela. A možno by zistili, že ten náš futbal nie je až taký zlý. Sám som ku koncu sezóny sledoval niekoľko prenosov a bol som milo prekvapený. Finále slovenského pohára ma svojou úrovňou doslova očarilo.

Je tu samozrejme ešte jeden nezanedbateľný dôvod. Zo slovenského futbalu sa vytrácajú tradičné bašty. Krajské mestá nahrádzajú provinčné 15-tisícové mestečká, kde sa návštevnosť po opadnutí boomu z postupu ráta skôr stovkách ako tisícoch. Toto samozrejme nie je zajímavý produkt pre súkromnú televíziu a je možné, že majú skutočný problém s naplnením reklamného priestoru. Ale toto je téma na samostatný článok.

Príjem z TV práv nezabezpečuje iba DIGI SPORT

Tv prenosy môžete pozerať online aj na internete. HUSTE TV je platená služba a časť financí by mala putovať naspäť do futbalu. Či sa tak deje a hlavne kde končia neviem. Toto by mal zabezpečovať marketingový partner SFZ spoločnosť UFA Sport. Tí obchodujú aj s právami na reprezentačné zápasy, vychádza mi to tak, že medzi kluby by sa mala deliť vyššia suma ako je 1,1 milióna od DIGI TV.

Je čas návratu na verejnoprávnu TV

Myslím, že to je jediná cesta, aj v susednom česku sa už futbal vrátil na obrazovky ČT. Aj keď je pravda, že odtiaľ nikdy ani úplne nezmizol. Verejnoprávna TV totiž môže TV prenosy obohatiť o niečo, s čím majú súkromné televízie veľký problém. A to je mediálny čas navyše. Štátna televízia môže poskytnúť dostatočne široký priestor na rôzne diskusie, polčasové štúdiá atď. A netýka sa to iba samotných prenosov. Sú tu diskusné relácie o futbale, štúdia so zaujímavými hosťami. SFZ napríklad prenášal posledné žrebovanie Slovnaft Cupu cez youtube kanál. Dobrý pokus, ale ak chceme futbal spopularizovať, vrátiť mu vážnosť a hodnotu, tak by takúto udalosť mala prenášať RTVS. Aj keď zo začiatku len pri minimálnej sledovanosti.

A čo je najdôležitejšie ? Štátna TV nemôže mať problém s vyplatením sumy okolo 1 milióna EUR na sezónu. Vyššiu mediálnu hodnotu naša futbalová liga zatiaľ bohužiaľ nemá. 

Komentujte